mandag den 16. juli 2012

I Wanna Be the Guy: Gaiden - et urimelig svært spil

Du har sikkert hørt om det famøse I Wanna Be the Guy, som er et utroligt svært 2D platform-spil, der låner fra mange klassiske "hardcore" retro-spil. Ikke mindst er spillet ikke er bange for at smide det ene instant kill-objekt efter det andet i hovedet på dig. Guy er designet til at være så frustrerende og svært som overhovedet muligt. Tænk Super Meat Boy, men med mere "aaarrggg!!!" (indsæt selv passende bandeord).

Jeg har aldrig selv spillet I Wanna Be the Guy, men forleden stødte jeg på en video fra det netop overstået EVO 2012 (The Evolution Championship Series, eller "EVO", er verdens største turnering for folk, der spiller fighting-spil, men på det seneste er man begyndt at udvide med bl.a. indie-spil så som SpyParty). Åbenbart eksisterer der en gut, Ari "Floe" Weintraub, der har har dedikeret sig selv til at gennemføre I Wanna Be the Guy, imens han livestreamer det på internettet. Problemet er, at spillet er usædvanligt svært, OG at Floe ikke er særlig god til platform-spil.

Floes livestream er blevet så populær, at udvikleren bag spillet, Michael "Kayin" O'Reilly, blev kontaktet for at lave en fortsættelse, som Floe skulle spille på en scene i forbindelse med dette års EVO-arrangement. Spillet bærer titlen I Wanna Be the Guy: Gaiden og er om muligt endnu sværere end originalen.

Jeg har aldrig selv spillet I Wanna Be the Guy, men jeg fandt det ganske underholdende at se Floe give sig i kast med Gaiden, som er udviklet som en cadeau til Floe (der er mange indforstået memes og referencer i spillet). Floe har opnået en slags kult-status, og det er fedt at se, at udvikleren bag spillet også er med på spøgen.

Nedenstående video viser Floe, som forsøger at spille Gaiden for allerførste gang. Det er især interessant at se, at Kayin har indbygget nogle værktøjer til at kunne kommunikere med spilleren, imens han spiller ((bruges både til hints og hån). Han kan tilmed give en hjælpende hånd (bogstaveligt talt) eller smide en voldsomt irriterende Sonic The Hedgehog i hovedet på ham for instant kill.

Floe begynder først at spille Gaiden cirka 13 minutter inde, men jeg fandt de indledende kommentatorer rimelig interessante. Spillet kan i øvrigt downloades på nettet lige nu - hvis du tør.



Det minder mig lidt om en idé til et spil, jeg fik for mange år siden. Det var et spil, som fokusererede på skurken frem for helten: Antagonist's Revenge. Det var et asymmetrisk spil for to personer, hvor den ene agerer skurk (tænk Bowser) og den anden helt (tænk Mario). Skurkens opgave var at designe en bane med forhindringer, som helten skulle forsøge at forcere. Imens helten bevæger sig rundt på banen, ville skurken konstant smide fjender og andre slags forhindringer i hovedet på ham, lidt i stil med et Tower Defense-spil. Jeg forestillede mig spillet som en slags level editor, hvor det galt om at lave de sværeste baner overhovedet muligt.

0 kommentar(er):

Send en kommentar

Fandt du indlægget interessant - eller har ham der Gustav ikke fattet en hujende fis - så giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder. Jeg ELSKER at få kommentarer, så kom bare med dem! :)

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.