SpyParty er et kommende indie-spil, som handler om psykologisk bedrageri, perception og evnen til at blende ind i mængden. For en uges tid siden blev jeg inviteret ind i den lukkede beta. Jeg har nu over 10 timers spilletid i bagagen, men jeg lærer konstant nye ting.
SpyParty udvikles af Chris Hecker, som har en drøm om at lave et computerspil, der har lige så meget dybde og replayability som Skak og poker. SpyParty er et spil om spionage og social opførsel, og i modsætning til de fleste andre spil, hvor det handler om at være hurtige på tasterne for at udføre headshots og deslige, handler SpyParty mere om at kunne bruge øjnene og sin logiske sans.
SpyParty er et multiplayer-spil for to personer, hvor den ene tager rollen som en spion, mens den anden spiller sniper. Spiller finder sted under et cocktail-party, hvor AI-styrede gæster bevæger sig rundt og snakker med hinanden. Spionen har på forhånd påtaget sig et sæt missioner. Det kan eksempelvis være, at han skal plante en mikrofon på ambassadøren; at han skal transportere en mikrofilm fra den ene bogreol til den anden; at han skal ombytte en statue; eller at han skal kontakte en dobbeltagent ved hjælp af et hemmeligt kodeord ("Banana Bread").
Det er altså spionens opgave at udføre disse missioner så ubemærket som overhovedet muligt. Sniperen sidder nemlig konstant på lur med sin kikkert, hvor han i ro og mag kan observere, hvad der sker under festen. Sniperens opgave er at kigge efter små tegn på, at en af figurene styres af en rigtig person og ikke en computer. Hver mission har forskellige slags "tells". Det kan for eksempel være en animation, når spionenen gemmer en mikrofilm i en bog, eller at han gestikulerer med armene, når det hemmelige kodeord fremsiges. Derudover holder sniperen øje med personer, som opfører sig mistænksomt - eksempelvis en gæst der konstant går hen og kigger på statuerne, eller én som bevæger sig lidt kluntet frem og tilbage.
SpyParty er et utrolig intenst og stressende spil. Der er en tidsgrænse, og hvis spionen ikke når at udføre alle sine opgaver, inden tiden er gået, taber han. Dog er det muligt at tilføje mere tid ved at gå hen til vinduet og kigge på sit armbåndsur. Dette er en rimelig farlig manøvre, da sniperen som regel lægger mærke til, når tiden lige pludselig forøges med 30 sekunder. Derfor handler det om at koordinere sine bevægelse med resten af gæsterne, således at man kan stå skjult bag en gruppe mennesker.
For at gøre det endnu mere interessant, kan spionen se, hvor sniperen kigger, da dennes sigtekorn er repræsenteret ved en rød laser-streg. Sniperen kan ligeledes low- og highlighte gæster, som han finder mistænksomme. Lidt i stil med brætspillet Hvem er Hvem? kan man gradvist udelukke personer for til sidst at finde den rigtige. Det kan eksempelvis være, at man begynder at få mistanke om en person, fordi han bruger usædvanlig meget tid på at kigge på statuerne. Derfor beslutter sniperen sig for at holde ekstra øje med denne person. Senere ser han denne person lave en diskret håndbevægelse hen mod ambassadøren, som godt kunne minde om "Bug the Ambassador"-missionen. Begge disse tells er forholdsvis små i sig selv, men ved at lægge to og to sammen deducerer han, at dette må være spionen. Sniperen skyder prompte spionen og vinder spillet.
SpyParty er allerede nu i dets tidlige stadie et meget dybt spil. Der er masser af små elementer, man skal lære for at bevæge sig så naturligt rundt som spion som muligt. Fx vil en almindelig gæst altid bevæge sig væk med det samme, efter denne har sat en bog på plads i reolen. Vedkommende vil aldrig stå tøvende og vente, men vil i stedet bevæger sig videre hen mod andre gæster. Hvis jeg som sniper ser en person, der står og venter nogle sekunder ved en bogreol, kan jeg være pænt sikker på, at dette er spionen. Omvendt forholder det sig med statuerne: En AI-styret gæst vil aldrig bevæge sig væk med det samme, efter at denne har kigget på en statue. Sådan er der masser af små regler og opførsler indbygget i spillet, og det handler om at lære dem alle.
SpyParty er markant anderledes end alle andre spil, jeg har prøvet. Selvom titler som Assassin's Creed (multiplayer) og Team Fortress 2 har bare lidt, som minder om spion-aspektet, har jeg aldrig oplevet noget, som SpyParty. Hele konceptet med at skulle forsøge at blende ind i mængden og opføre sig som en AI finder jeg mægtig spændende. Det er et psykologisk spil med flere grader af meta-niveauer indbygget. Det har den der "jeg ved, at du ved, at jeg ved, at du ved"-mentalitet over sig.
Spillet lægger meget op til et kompetitivt mindset. Faktisk beder Chris Hecker én om at læse en instruktionsmanual, før man overhovedet går i gang med SpyParty. Og tro mig: Hvis du ikke læser manualen, vil du blive slagtet med det samme! Hecker udvikler spillet med mantraet depth first, accessibility later (læs mere), forstået på den måde, at han først vil gøre spillets systemer så dybe som overhovedet muligt, før han begynder at tænke på den holistiske brugeroplevelse. I starten var jeg lidt skeptisk over for denne tilgangsmåde, men jeg må indømme, at det faktisk giver rigtig god mening. Hecker fokuserer kun på det essentielle; selve de underliggende systemer og den måde, spillerne interagerer med hinanden på. Alt andet polish og fyld kommer senere, når kernemekanikken er kommet på plads. Derfor gør spillet lige nu brug af primitive 3D-modeller, som kun er placeholder grafik. Hecker ved endnu ikke, hvordan den visuelle stil kommer til at se ud, men han har flere gange snakket om stilen i Pixars The Incredibles, som han finder tidløs og passende for et spil om spionage.
Hvornår SpyParty bliver lanceret offentligt er endnu uvidst. Chris Hecker arbejder sig gradvist frem og vil ikke forhaste spillet, da han gerne vil gøre det så perfekt som overhovedet muligt. Men allerede nu er SpyParty yderst lovende. Selvom der kun er tre forskellige baner og en håndfuld missioner, indeholder det langt mere dybde end de fleste andre spiltitler på markedet.
For at få et bedre indblik i, hvordan spillet fungerer, anbefaler jeg at se nedenstående video. Hunter4hire og Zerotka anses som nogle af de bedre spillere i SpyPartys community. Det er dog lidt udsævandligt, at de sidder og snakker sammen, imens de spiller. Uanset hvad er det interessant at se, hvordan de forsøger at snyde hinanden.
0 kommentar(er):
Send en kommentar
Fandt du indlægget interessant - eller har ham der Gustav ikke fattet en hujende fis - så giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder. Jeg ELSKER at få kommentarer, så kom bare med dem! :)
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.