I min Medialogi-gruppe er vi godt i gang med at udvikle på vores Unity-baseret Kinect-spil. Det er et spil, som har til formål at hjælpe børn i alderen 6-9 år med at blive bedre til at læse og skrive. Spillet, som lige nu hedder Monster Safari arbejder med at forbedre éns fonologiske opmærksomhed (evnen at kunne lytte og forstå ord og lyde) i håb om at undgå og modarbejde potentiel dysleksi (ordblindhed).
Vi har efterhånden været i gang med projektet i nogle måneder. Først lavede vi en simpel lo-fi prototype på en overheadprojektor. Siden da fik vi udviklet en prototype i Game Maker, som vi var ude at teste på en skole i sidste uge (de var ellevilde), og i denne uge er vi så gået i gang med Unity og Kinect for alvor. Spillet er forholdsvis simpelt: Spilleren præsenteres for en række monstre, som hver især udgiver nogle lyde. Ved at kombinere disse lyde, skaber spilleren nye ord/lyde. Dette gøres ved at fange monstrene med sin krop - fx ved at hoppe og klappe i luften eller ved at stampe i jorden.
Vi gør brug af en gratis Unity-wrapper fra Zigfu, som gør det nemt at arbejde med Kinect-kameraet inde i Unity. Den er allerede sat op til at tracke lave et skelet, hvilket vi bruger til at detektere, hvordan spilleren bevæger sig. Kameraet har det med at være lidt upræcist engang imellem, hvilket gør, at vi skal passe på med ikke at kræve for præcise bevægelser af spilleren. Lige nu er vi eksempelvis i gang med at lave en slags kikkert-gesture, hvor spilleren skal holde hænderne op foran ansigtet for at zoome ind på monstrene. Det har dog vist sig at være sværere end som så, fordi Kinecten har svært ved at tracke hænderne foran ansigtet.
Vi har nu en lille måneds tid tilbage på projektet. I forhold til sidste projekt, hvor vi udviklede en simpel Android app, føler jeg, at vi er kommet meget længere denne gang. Fx har vi foretaget en del prototype-tests, samt skrevet godt og vel 40 siders problemanalyse - i sidste projekt skrev vi stort set hele rapporten den sidste uge (vi arbejdede 30 timer i streg op til afleveringen!). Der er dog meget, som stadig skal nås, men implementeringen skrider fremad.
Ellers går tingene meget godt, stille og roligt. I sidste uge var jeg med til Indie9000 game jam, hvor jeg var med til at udvikle et meget syret og mærkværdigt spil kaldet Anti-Cover.
Derudover er jeg lige nu i gang med adskillige online-kurser på 3D Buzz. Jeg har før skrevet om 3D Buzz, som er en hjemmeside fyldt med bunkevis af gode video tutorials inden for spiludvikling. For nyligt begyndte de at holde online seminarer, hvor man kan lære om alt fra C# og C++ til Blender og UDK. Her sidder man online og streamer video, hvilket betyder, at folk kan stille spørgsmål til lærerne direkte. Man får ligeledes lektier for, og når kurset er færdigt (et kursus varer ca. seks uger), skal man op til en lille eksamen, som til sidst munder ud i et diplom. Det er et rigtig godt initiativ, og selvom det er lidt bøvlet med tidszonerne (de fleste bliver afholdt midnat dansk tid), er det uden tvivl alle pengene værd.
Ellers spiller jeg lidt forskellige spil. For nyligt blev jeg endelig færdig med Shadow of the Colossus. Jeg er nu gået i gang med Fez og Botanicula, der begge er rigtig flotte spil. Jeg er også blevet ret vild med iOS-shooteren ZiGGURAT, som er udviklet af en af mine favorit (gonzo)spilskribenter Tim Rogers.
0 kommentar(er):
Send en kommentar
Fandt du indlægget interessant - eller har ham der Gustav ikke fattet en hujende fis - så giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder. Jeg ELSKER at få kommentarer, så kom bare med dem! :)
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.