Almindeligvis er spiludvikling en meget hemmelighedsfuld og mystisk proces, som foregår bag store, lukkede mure. Ikke hos Valve; de deler nemlig glædeligt ud af viden og erfaring fra deres spil.
Jeg er netop blevet færdig med singleplayer-delen i Portal 2. Det er et fremragende spil, som lever fuldt op til sin forgænger. Især co-op fandt jeg hylende morsom, men også historien i singleplayer var rigtig god (slutningen var formidabel).
Normalt er jeg ikke typen, som genspiller mine spil. Når jeg føler, at jeg er færdig med historien, sætter jeg æsken på hylden. Måske tager jeg den frem igen om nogle år, men i hvert fald ikke lige med det samme.
Med Portal-spillene var det anderledes. Valve har nemlig inkorporeret en behind-the-scenes mode, hvor man kan spille igennem spillet med kommentarspor. Flyvende talebobler er placeret rundt omkring i banerne, og hvis man trykker på dem, fortæller forskellige af udviklerne om ting, som omhandler det pågældende sted. Her hører man små anekdoter og om de store designbeslutninger, der er taget undervejs; man lærer om teknologien bag og om historiefortællingen og stemmeskuespillerne.
Akkurat som de fleste dvd-film indeholder alle Valves spil denne "Developer Commentary"-mode. Her kan man, hvis man er dedikeret fan, lære meget mere om selve skabelsesprocessen af spillet. Dette finder jeg som spiludvikler uhørt interessant, hvorfor jeg efter slutningen af begge Portal-spil straks hoppede ind i commentary mode for at genspille banerne igen. Eksempelvis har jeg lært, at åbningsscenen i Portal 2 består af mere end 1200 rigid bodies, 900 constraints og 1000 joints - og at det tog computeren 92 dage at udregne alt fysikken bag! Der bliver også talt meget om, hvordan man levendegør en figur som robotten Wheatley gennem kropssprogstudier. Derudover er det spændende at høre om den store indflydelse, test sessions har haft på spillets level design. Det er én stor iterativ proces, hvor baner og puzzles gang på gang laves om og strømlines.
Developer Commentary er en virkelig cool feature og viser bare, hvor åbne Valve er over for deres fans. Et andet eksempel er den også fremragende The Final Hours of Portal 2-app til iPad (og nu også Steam), som er en slags interaktiv artikel, der i detaljer beskriver Valve som spilstudie, og hvilket pres man stod med, da man skulle lave efterfølgeren til et af de mest roste spil fra sidste årti.
Forleden faldt jeg også over nedenstående videopræsentation, hvor Erik Wolpaw, en af forfatterne bag Portal-spillene, spiller starten af spillet igennem for åbent publikum. Her kommer han med bunkevis af inside-viden og detaljer om, hvordan et spil som Portal 2 er blevet til.
Jeg vil ønske, at flere udviklere turde gøre som Valve og åbne lidt op for verden udadtil. Spiludvikling er ikke en magisk proces, "som bare sker ud af den blå luft", men der er tværtimod tonsvis af beslutninger og udfordringer, som skal overkommes. Det er ikke ligefrem fordi, at man risikerer at forære konkurrenterne "de gode fif". Nej, hvis alle var mere åbne over for, hvordan spil bliver skabt, vil det i sidste ende lede til endnu bedre spil for alle parter. Det behøver ikke nødvendigvis handle om open source, men blot om en open-minded tilgang til at dele og lære af hinandens erfaringer.
0 kommentar(er):
Send en kommentar
Fandt du indlægget interessant - eller har ham der Gustav ikke fattet en hujende fis - så giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder. Jeg ELSKER at få kommentarer, så kom bare med dem! :)
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.