fredag den 12. november 2010

OnLive - det virker faktisk

Da OnLive blev annonceret for nogle år tilbage, tvivlede mange på, at det ville fungere. Det virkede ganske enkelt for godt til at være sandt. Men for nyligt blev servicen så skudt i gang, og nu er den også kommet til Danmark.

Konceptet bag OnLive er relativt simpel: I stedet for at behandle de tunge spil på éns egen computer, foregår det hele i skyen. Folkene bag OnLive stiller masser af store servere til rådighed, som behandler spillene, hvorefter indholdet bliver streamet direkte til brugerens computere gennem internettet. Dette betyder, at man selv med meget simpel hardware kan trække de helt tunge titler, hvis bare man har tilstrækkelig båndbredde.

I sommers blev OnLive så endelig rullet ud i USA og har skabt megen kritik, fordi folk ganske enkelt ikke har en god nok internetforbindelse over there. I starten var der også et fast månedligt beløb, som man skulle betale, udover de spiltitler, som man rent faktisk købte eller lejede. Dette gebyr er nu fjernet, og i dag betaler man kun for de spil, som man køber.

Her for nogle uger siden kom OnLive så til Europa - og dermed Danmark - og jeg kunne ikke lade være med lige at prøve, bare for at se, hvor godt det virker. Sagen er nemlig den, at man gratis kan oprette en bruger og spille små demoer af de cirka 35 spil, som ligger til rådighed i øjeblikket. På mange punkter minder oplevelsen om Xbox Live Arcade, med det ene store forskel, at alting sker prompte i OnLive. Med andre ord: Man skal ikke vente på, at noget bliver downloadet; det sker lige med det samme!

Udbuddet af spil er selvfølgelig stadig begrænset, men alligevel er det ret fedt, at der findes trials af stort set alle titlerne. Disse er som regel fulde udgaver af spillene, hvor man har en tidsgrænse på 30 minutter til at pløje sig igennem spillene.

Min computer har efterhånden en fem-seks år på bagen. Alligevel kører den fint spil som Just Cause 2, Assassin's Creed og Kane & Lynch 2. Det sker selvfølgelig ikke lige så flydende, som hvis indholdet blev afspillet lokalt fra harddisken, men det er meget tæt på.

Det er virkelig fedt og fremtids-agtigt bare at kunne trykke på en knap for derefter at se spillet starte resolut. Ingen ventetider eller noget som helst. Derudover har man forsøgt at integrere diverse online-features, som må siges at være obligatoriske i spilverdenen anno 2010. En interessant funktion er, at man kan spectacte andre spillere. På et hvilket som helst tidspunkt kan man hoppe ind i anden persons spil og overvåge hans fremgang. Det giver lige pludselig en helt ny social dimension, at man kan se, at spiller X lige nu kigger på, hvad man foretager sig. Man kan tilmed i bedste Facebook-stil give "Jeg synes godt om"-beskeder. Hvor vidt jeg har lyst til at spille, mens folk våger over mine (online)skuldre på den måde i længere tid ad gangen, ved jeg ikke, men konceptet er da interessant.

Alt i alt er jeg meget positivt stemt over for OnLive. Jeg er sikker på, at fremtidens spillekonsoller kommer til at bevæge sig mere og mere i dén retning, men omvendt tror jeg heller ikke, at det fysiske medium forsvinder lige foreløbigt. Selvom det er fedt at kunne starte et spil på få sekunder, i stedet for enten at skulle trave ud i en fysisk butik eller vente i timer på at downloade massevis af spilfiler, så er der nu stadig noget ved at eje en fysisk boks med et spil i. Udover ejerfornemmelse er man også sikker på, at spillet altid vil kunne spilles - uanset om éns internetforbindelse er nede, eller hvis éns latency til OnLives servere er dårlig. Men OnLive (og lignende services som er begyndt at skyde frem) er helt sikkert et skridt i den rigtige retning.

2 kommentar(er):

Jonas sagde ...

Har også lige prøvet det, og jeg må sige, at jeg godt kunne mærke en del latency, men nu fik jeg også en besked om, at min internetforbindelse ikke var særlig god. Tror også det fungerer fint nok til de fleste spil, men til mere præcisionskrævende spil, som f.eks. fightere eller shootere, kan det godt blive lidt af et problem.

I hvor høj grad kunne du mærke latency?

Gustav Dahl sagde ...

Den besked fik jeg også, men faktisk synes jeg, at spillene kørte meget flydende. Det virkede i hvert fald som om, at tingene reagerede, lige når jeg trykkede. Jeg prøvede dog ingen multiplayer-spil.

Send en kommentar

Fandt du indlægget interessant - eller har ham der Gustav ikke fattet en hujende fis - så giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder. Jeg ELSKER at få kommentarer, så kom bare med dem! :)

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.