I oktober slog en ven og jeg et smut forbi det danske spilstudie Press Play i København for at playteste deres kommende WiiWare-titel Max & the Magic Marker, udviklet via den (nu gratis) også danske Unity game engine.
Officielt må jeg ikke udtale mig om spillet, men kort fortalt går det ud på, at man styrer en lille fyr ved navn Max rundt på nogle ret traditionelle platformbaner. Det unikke ved spillet er, at for at hjælpe Max forbi de mange forhindringer, skal man ved brug af Wii Remoten tegne forskellige figurer, som på den ene eller den anden måde kan udnyttes til at forcere kløfter, fjender og deslige. Catchen er, at det er op til éns egen fantasi at udforme de nødvendige figurer. Det kan være alt fra trapper og bokse til kroge og bolde, og hvad man nu ellers kan finde på. Holdet bag fandt det sjovt at se os spille, fordi vi havde nogle helt andre løsningsforslag end dem selv, og de håber på, at spillet for alvor kommer til at slå igennem for folk, der gerne vil prøve at klare spillet på alternative måder, lidt i stil med Nintendo DS-spillet Scribblenauts, og at det kommer til at ende ud i et hav af sjove walkthrough-videoer på YouTube.
Spillets koncept forklares uden tvivl bedst ved at se det i aktion, så her får I to trailere, der viser, hvordan det hele fungerer:
Max & the Magic Marker holdes i en klassisk og charmerende 2D-stil med hyggelig og irørehængende baggrundsmusik. Det er en interessant hybrid af action-platforming og puzzle-solving, og på trods af det ret harmløse look, skal jeg love for, at nogle af de senere baner bliver ret så svære, både hvad angår at regne ud, hvad man skal gøre, men også i lige så høj grad hvordan man gør det med timing osv. Desuden vandt holdet i oktober prisen for bedste spil i Unity Award show i San Fransisco og i november prisen for bedste game design til European Independent Game Awards i Frankfurt, hvilket må siges at være rigtig flot.
Selvom vi fandt en del mindre fejl og mangler, da vi spillede det omkring fem timer lange spil igennem, er det ganske tæt på at få release. Da vi testede det for omkring en måned siden var det som sådan et forholdsvis færdigt produkt, der blot manglede en del tweaking og den sidste polish. Især sværhedsgraden var ikke altid jævn, hvor jeg kan nævne en slutboss, som var noget nær umulig at klare - selv for folkene bag spillet. Ikke desto mindre glæder jeg mig rigtig meget til at prøve den endelige udgave (hvor jeg i øvrigt figurerer i rulleteksterne) og håber ligeledes, at det kan hjælpe danske spiludviklere lidt fremad. Det er rart at se, at nogen har mod til at prøve noget nyt og kreativt, og jeg tror på, at der er en god fremtid for danske spil distribueret gennem downloadformaterne i stedet for de konventionelle AAA-Hollywood-produktioner, som IO Interactive indimellem spytter ud.
Held og lykke, Max!
tirsdag den 1. december 2009
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
1 kommentar(er):
Det ser faktisk enormt interessant ud (og musikken er genial) :)
Håber bare, at det ikke bliver ligesom Scribblenauts, der havde en sjov gimmick, men rent gameplaymæssigt ikke holdt i længden (imo naturligvis, da mange andre er ret vilde med spillet).
Send en kommentar
Fandt du indlægget interessant - eller har ham der Gustav ikke fattet en hujende fis - så giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder. Jeg ELSKER at få kommentarer, så kom bare med dem! :)
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.