Postkort jeg fik til D3 - der er en særlig glimmereffekt, hvis man drejer kortet, hvor man kan se byen i fortiden, nutiden og fremtiden
Du har sikkert aldrig hørt om dem, men for nogle år siden blev et dansk spilfirma ved navn 'ZeitGuyz Game Developers' dannet - hvoraf bl.a. direktøren har rødder tilbage i IO Interactive, der stod bag Hitman og Freedom Fighters. Dette udviklerhold, bestående af omkring 25 mennesker, har i en del år arbejdet på et projekt, der tidligere gik under navnet 'Urban Mysteries'. Spillet blev vist frem første gang til det danske D3-arrangement i 2006 på en beskeden, lille stand. Det efterfølgende år var spillet også med, men denne gang gik det under navnet 'Recoile Retrograd'. Da jeg var til D3 '07, besøgte vi standen, som var utrolig flot sammensat med masser af udstyr fra selve spillet, hvis stil er meget speciel. En gruppe folk havde sågar klædt sig ud med ekstremt flotte kostumer for at promovere spillet. Vi ved dog ikke særlig meget om selve spillet, udover at det er en tredjeperson shooter, hvor man rejser i tiden og dermed ændrer forskellige ting. Da jeg snakkede med et par af folkene bag, fortalte de, at de bl.a. har lagt vægt på kampe mellem zeppelinerballoner, hvilket lød utrolig spændende. Alt i alt lod projektet til at være uhørt ambitiøst, og derfor blev det også kåret som det "Mest lovende danske spilprojekt" ved messen.
Spillet skulle ifølge nyeste udtalelse være klar omkring juletid 2009 til pc, Xbox 360 og PlayStation 3. Følgende er taget fra en folder, jeg tog ved standen.
The story so far...
In the near future wars, terror and pandemics sweep across the earth, leaving a devastated world in their wake. From the ashes of great cities rise The Cardinals, powerful psychics who can travel in time. They reshape history to prevent the catastrophe, but in the process become intoxicated with their power and plunge the world into a new dark age.
In this fast-paced 3rd person actionadventure the player is charged not only with fighting down the superior force responsible for the changing realities of this altered universe, but also with making choices. Choices that all have serious concequences. Enage in steamrig battles and zepelin dogfights, find exotic weapons to take out the elite guard and elude security to uncover the clues and the keys that unluck the past.
Nu viser det sig, at ZeitGuyz længe har været i pengeproblemer. Jeg vil ikke gå ned i nøjere detaljer, det kan I selv læse i de efterfølgende links, men kort sagt har de besluttede sig for at stoppe udviklingen på grund af økonomiske problemer. De har også svært ved at finde en udgiver, der har mod på at sende dette lidt anderledes spil ud i verden, hvilket i mine øjne er ekstremt ærgerligt. Spillet så så lovende ud, og det er på nuværende tidspunkt helt spilbart (til E3 blev der vist en demo frem, og til D3 blev en video af en demo vist frem). Efter min opfattelse vil Recoil Retrograd have en god chance for at klare sig godt; se bare på BioShock, som minder lidt om denne titel, og hvor godt det har solgt! Derfor er det med tårer i øjnene, at vi må vinke farvel til det ellers meget lovende projekt, der for alvor kunne have sat Danmark på spilkortet.
R.I.P. ZeitGuyz og Recoile Retrograd. Jeg håber, at I på en eller anden måde finder ud af noget, så spillet alligevel ender med at blive udgivet. I har et kæmpe potentiale, som jeg nødigst ser gå til grunde ...
ZeitGuyz' hjemmeside
Spillet vises frem til D3 2007
Sneak peak fra Leipzig
Blog på Politiken
Computerfirma drejer nøglen om
1 kommentar(er):
En skam. Især når man ser på hvor kedeligt dansk spil design er blevet med IO som de eneste (Kyne & Lynch, ehm?).
Send en kommentar
Fandt du indlægget interessant - eller har ham der Gustav ikke fattet en hujende fis - så giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder. Jeg ELSKER at få kommentarer, så kom bare med dem! :)
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.