tirsdag den 19. januar 2010

>pcplayer skifter navn til gameplay

Jeg har efterhånden haft abonnement på det danske magasin >pcplayer i en del år, og det selvom jeg for længst er sprunget af pc-vognen og nu udelukkende beskæftiger mig med konsolspil. Jeg har hængt ved på grund af bladets høje kvalitet og spændende tiltag, og nu har redaktionen langt om længe valgt at tage skridtet til ikke kun at skrive om computerspil, men som noget helt nyt også om konsolspil.


Deraf kommer navnet "gameplay"; ikke videre originalt, men måske egentlig meget passende. Projektet har ligget i kortene meget længe, hvilket bladet har afspejlet de seneste par år, hvor der er blevet sat mere fokus på multikonsollerne.

Jeg har tidligere skrevet om EDGE, et britisk spilmagasin som jeg også er begyndt at abonnere på, og faktisk var jeg her i julen meget tæt på at afmelde mit abonnement på >pcplayer af den simple årsag, at jeg i dag ikke bruger min computer til at spille på. Derfor kan timingen på denne relancering ikke være mere perfekt, og jeg glæder mig til at se, hvordan det nye fokus kommer til at virke på magasinet. I lørddags fik jeg februar-nummeret af >pcplayer (med en rigtig fed BioShock 2-forside), som altså bliver det sidste inden man i næste måned for alvor kommer til at køre under gameplay-navnet. Jeg glæder mig!

Her følger en pressemeddelse, som også kan læses på gameplay-online.dk:

>pcplayer skifter navn
til gameplay

Efter at have beskæftiget sig hovedsageligt med pc-spil og hardware igennem 15 år skifter spilmagasinet >pcplayer nu navn og bliver til gameplay. Første nye nummer af det relancerede magasin er på gaden den 18. februar 2010.
Det er med stor respekt for en loyal skare af læsere, der har fulgt >pcplayer igennem dets 15 år på det danske marked, og ikke uden en søvnløs nat eller to, at vi har truffet beslutningen om at ændre både navn og fokus for magasinet. Med udgangspunkt i en analyse af dagens spilmarked og en nyligt foretaget læserundersøgelse har vi konkluderet, at tiden endelig er inde til at tage det skridt, vi begyndte at overveje for omkring fem år siden: At skrive om spil og underholdning, og ikke bare fastlåse os til ét enkelt format.
Vi har som store pc-entusiaster kunnet se både læserinteresse og mange spiludvikleres indsats blive rettet mere og mere mod PlayStation 3, Xbox 360, Wii og andre formater. Forskellene på spillene mellem forskellige formater er også blevet mindre. Hvor det for fem år siden var nærmest utænkeligt, at et konsolspil kunne være lige så flot som et pc-spil, er balanceforholdet mere jævnbyrdigt i dag, hvor størsteparten af de udgivne spil udkommer til flere forskellige formater samtidig.
En nyligt udført læserundersøgelse blandt magasinets læsere afslører, at de næsten alle ejer én eller flere spillekonsoller og er interesserede i at læse mere om dem. Ved at gøre gameplay til et format-uafhængigt spilmagasin får vi adgang til langt flere interessante spil, fænomener og historier, der er spændende for alle spilentusiaster. Det bliver ganske enkelt meget nemmere for os at realisere vores vision om, hvad Danmarks bedste spilmagasin skal kunne levere, samt at gøre vores læsere tilfredse.
Med 15 års baggrund i pc-spillene vil gameplay være ekstremt bevidst om pc'ens styrke som spilplatform og fortsat dække den intensivt og med samme "kærlighed", som i så mange år har defineret >pcplayer. Spillekonsollernes cyklusbestemte levetid gør helt naturligt, at vores fokus på dem vil skifte fra år til år, efterhånden som nogle formater bliver udfaset, og nye kommer til. Pc'en har derimod været et stabilt og solidt kraftcenter igennem årene, og den støttes stadig loyalt af en lang række både store og små udviklerfirmaer, som forstår at udnytte dens særlige styrker til at skabe fantastiske og helt unikke spil. Det er en dimension, vi agter at bevare i gameplay.
gameplay er et magasin for spilentusiaster i alle aldre, som leverer alt, hvad kræsne spillere er interesserede i: Nyheder og spændende historier fra spillenes verden, interview med spiludviklere, reportager fra store spilarrangementer rundt omkring i verden, smugkig på kommende spil, grundige anmeldelser, hardware, retro-nostalgi samt knastør og skæv humor i overmål. Vi tør godt love lige så høj underholdningsværdi, som vi forventer os af spillene!
Magasinet produceres af en respekteret redaktion og skribentstab med mange års erfaring og et kæmpestort netværk inden for spilbranchen. Vores udgangspunkt er enorm begejstring for interaktiv underholdning og en oprigtig interesse for den spændende og dynamiske spilkultur, der bliver skabt af spil og spillere i skøn forening. Spillene har bevæget sig med syvmileskridt siden deres spæde fødsel for over 30 år siden. De har i dag udviklet sig til fænomener, som helt ved egen kraft påvirker folks liv over hele verden på tværs af sprog, landegrænser, alder, køn og social status.
Denne energi er brændstoffet for gameplay og alle os, der skaber magasinet.

Morten Skovgaard, chefredaktør

0 kommentar(er):

Send en kommentar

Fandt du indlægget interessant - eller har ham der Gustav ikke fattet en hujende fis - så giv din mening til kende i kommentarfeltet herunder. Jeg ELSKER at få kommentarer, så kom bare med dem! :)

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.